dimecres, 3 de desembre del 2008

Fitxa miniprojecte

a) Títol de l’activitat: I desprès de l’ESO, què?

b) Agents personals i tecnologia mediadora

Aprenents: Alumnat de 4art. d’ESO
Mediador: tutor/a
Tecnologia mediadora:
- ordinador amb connexió a Internet
- web d’orientació acadèmica i professional
- processador de textos
- powerpoint
- correu electrònic

c) Descripció del problema de partença. Característiques del problema.
El problema de partença és un aprenentatge de presa de decisions. Els alumnes de 4art. d’ESO viuen un moment crucial de presa de decisions vinculades al món laboral, s’han de plantejar un itinerari a seguir i quina formació necessiten per arribar al món laboral, tenint com a referència els seus interessos, aptituds i competències en les diferents àrees curriculars.

Estructuració: Aquest problema és un problema mal estructurat ja que es troba en una activitat de la vida quotidiana i que ens trobem al llarg de la nostra vida, ja que contínuament estem prenent decisions. No és un problema restringit pels continguts que s’estudien a classe, i pot integrar diferents camps (autoconeixement, aptituds, interessos ...). És un problema que admet múltiples solucions. És un problema que requereix que els estudiants expressin la seva opinió personal o les seves creences. Ara bé, si que és un problema amb objectius definits i clars.

Complexitat: És un problema complex en el que intervenen diferents variables (aptituds, interessos, habilitats, ofertes, demandes ...) i amb múltiples interaccions entre elles.

Especificitat de camp: Aquest problema parteix d’una situació real de la vida de l’estudiant de 4art. d’ESO, ha de decidir per quin camí acadèmic i/o laboral seguir, partint dels seus propis interessos, aptituds i motivacions.

Seguint la tipologia de problemes de Jonassen, aquest problema seria una problema de presa de decisions.

d) Plantejament del problema als aprenents
L’ESO té lloc en plena pubertat, és un moment de l’alumnat en el qual apareixen canvis de tot tipus, ens anem fent adults. Durant l’ESO, i sobretot en l’últim curs hem de decidir cap a on volem anar, que ens agradaria fer en un futur i com ho podem fer, però a vegades tenim molts dubtes, perquè ens agraden coses varies, o perquè pensem que no ens agrada res, o tenim molt clar que volem fer però no sabem quines opcions hi ha, quins itineraris cal fer, si només hi ha una via, o més d’una, i això ens pot neguitejar. Una manera d’orientar-se és partir de la coneixença d’un mateix, l’orientació no es tracta de que et diguin que seria millor per a tu, l’orientació ha de servir perquè vosaltres sapigueu com triar el que creieu més convenient, i per poder triar cal que us coneixeu bé. Un altre aspecte que cal tenir en compte a l’hora de prendre una decisió important és comptar amb la màxima informació possible, però amb informació que realment ens sigui útil. Actualment gràcies a internet podem trobar aquella informació que necessitem, però en trobarem molta, i també haurem de saber seleccionar la de millor qualitat.
Un cop haguem treballat el nostre autoconeixement i haguem descobert l’itinerari que caldria fer en funció dels nostres interessos, ho presentarem als companys, segur que si compartim la informació podem acabar d’ajudar a aquells que potser tenen més dubtes a l’hora de triar un camí.

e) Context de l’activitat.
La proposta està pensada per desenvolupar-se en el context del PAT (pla d’acció tutorial) o com a crèdit variable. Aquesta proposta es pot dur a terme pel tutor/a que coneix bé als seus alumnes o pel psicopedagog/a del centre.

f) Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques més importants dels aprenents.
Els aprenents són alumnes de 4art. d’ESO, entre els 15 i els 16 anys. Són alumnes en plena pubertat, amb molts canvis, tant a nivell físic com a nivell emocional, és un moment de desequilibri, i en el qual poden aparèixer conflictes. A tot això se li afegeix prendre una decisió sobre quin camí prendre i que de alguna manera determinarà el futur. I tot plegat pot crear inseguretat i certa angoixa.

g) Competències que l’aprenent ha d’assolir.
Formar-se una imatge ajustada de sí mateix, i conèixer les pròpies característiques, possibilitats i limitacions.
Saber detectar interessos i preferències.
Relacionar les pròpies capacitats, aptituds i habilitats amb els camps professionals.
Conèixer les diferents sortides desprès de l’ESO, relacionar-ho amb estudis, sectors professionals, i professions.
Planificar la recollida d’informació, classificar, interpretar, i avaluar les dades obtingudes.
Saber utilitzar les TIC per la cerca d’informació.
Utilitzar programari per presentar informacions.
Utilitzar les TIC per cercar feina.

h) Continguts
Continguts de procediments:
- Recerca de diferents fonts d’informació.
- Utilització d’autoqüestionaris.
- Anàlisi i comparació de les dades i la informació obtinguda.
- Interpretació de les dades obtingudes.
- Comunicació dels resultats.

Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals:
1. La identitat
1.1 Destreses i habilitats personals
1.2 Autonomia personal i social
2. El sistema educatiu
3. El món laboral
3.1 Cerca de feina
3.2 La carta de presentació
3.3 El currículum vitae
Continguts de valors i normes : Autoestima; autoreflexió; autoavaluació; participació i iniciativa en les activitats; valoració, respecte i tolerància vers les diferències entre les persones i presa de decisions responsable.

i) Previsió de seqüència d’activitats
Treballar amb la web http://www.edu365.cat:8802/. En aquesta web l’alumnat haurà de treballar l’autoconeixement (interessos, aptituds i habilitats, valors ocupacionals), el sistema educatiu i el món laboral (organigrama, itineraris i món laboral), i la presa de decisions.
Amb programari excel i powerpoint han de presentar els resultats del seu autoconeixement i de l’itinerari a seguir segons sector professional triat. També hauran de representar com es fa una carta de presentació i un currículum.
Exploració de webs que són cercadors de feina.
Joc de Rol-playing, a través de correu web es farà una carta de presentació i s’enviarà un currículum. (Uns fan de cercadors de feina i els altres d’empresaris).

j) Fonamentació psicopedagògica
L’orientació professional ha de ser un procés de mediació continuat, sistemàtic i intencional que tendeix a desenvolupar la capacitat d’autodeterminació de les persones, perquè d’acord amb criteris contrastats, siguin capaces d’identificar, elegir i/o reconduir les alternatives ofertes pel seu entorn, fins a assumir-ne les més concordes amb el seu potencial i la seva trajectòria vital.
L’autoconeixement i la presa de decisions requereix la construcció d’aprenentatge significatiu per part de l’alumnat. En funció de la informació obtinguda es formaran o es canviaran mapes conceptuals.
El fet de treballar l’orientació professional en l’entorn educatiu aprofitant les TIC es fonamenta en que aquestes permeten crear mapes mentals, desenvolupar l’autonomia en la recerca d’informació, i la presentació d’aquesta en format tecnològic permetrà poder compartir la informació amb els companys i representar els propis mapes mentals i poder comparar-los amb els dels companys. Tot això afavoreix l’aprenentatge significatiu.

k) Procediments i criteris d’avaluació
- Coneixement propi
- Autocrítica
- Autonomia en les activitats
- Recerca d’informació a través de les TIC
- Exposició clara i ordenada mitjançant suports gràfics
- Respecte vers els companys/es que exposen
- Selecció i organització de la informació
- Resolució de dubtes
- Presa de decisions
- Cooperació amb els companys
- Reflexió sobre els recursos i mitjans que es poden fer servir per introduir-se en el món laboral

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici